Ima raznih definicija i teorija o motivaciji, pa ćemo taj ozbiljan posao da proniknemo u samu srž ove teme da propustimo onima koji su umeju da dešifruju misterije, a mi ćemo se pozabaviti konkretnim primerima, iz naše prakse.
Veliki broj puta smo radili na ispitivanju motivacije zaposlenih i njihovog zadovoljstva poslom, tako da su za nama brda i brda upitnika, varijabli, zanimljivih uvida o uticaju faktora jednih na druge. Jako važna tema, sa najrazličitijim rezultatima i grafikonima, u različitim kompanijama, a uvek korisnim inputima koji stižu od ljudi šta bi promenili da mogu, da bi se povećao nivo njihovog radnog angažovanja. Mislim da smo o motivaciji baš iz toga najviše naučili.
Veliki broj poslodavaca vezuje motivaciju za novac, pa se ne bavi ovom temom, jer nema budžet za povećanje zarada ili bonuse i sl.
A onda ih podstakne da se zamisle rezultati ispitivanja motivacije i tad nastane tajac.
Plata i novac je na trećem ili petom mestu zašto bi ljudi menjali firmu i
Prva 3 mesta šta ih suštinski (de)motiviše su rezervisana za neki od sledećih faktora:
- osećaj VREDNOVANJA od strane kompanije spram uloženog truda i rezultata, ali ne u finansijskom smislu, već u smislu ljudstkog poštovanja i priznanja za rezultate ili pohvale
- OSEĆAJ PRIPADNOSTI TIMU, što ima veze sa poverenjem među članovima tima, raspoloženjem u timu, mogućnosti da se osloniš na druge, ali i dobiješ feedback od njih, šta im se kod tebe sviđa ili ne sviđa i sl.
- MOGUĆNOST DALJEG RAZVOJA I PROFESIONALNOG NAPREDOVANJA, što ima veze sa upravljanjem karijerom i spremnošću firme da investira u dalji razvoj svojih zaposlenih
Ima još puno važnih faktora, čijim upravljanjem je moguće poboljšati motivaciju za rad i pripadnost kompaniji, a nema veze sa samom platom.
Navešćemo još neke, iako je spisak svakim danom sve duži.
- način organizacije posla, mogućnost rada od kuće, barem ponekad
- uticaj na posao i uključenost u definisanje planova i ciljeva
- mogućnost da se bude inovativan i predlažu nove stvari za unapređenje sistema rada
- dobar onboarding proces i postojanje mentora, barem u početku rada novozaposlenog
- privatmo zdravstveno osiguranje, wellbeing programi
- podrška i razumevanje kompanije za zaposlene, kada se nađu u teškim i izazovnim situacijama
- fer tretman svih na isti način od strane kompanije (da nema “belih medveda”)
- fizički uslovi rada (provetravanje, prirodno svetlo, udobne stolice za rad…)
Možda vas inpirišemo da nastavite spisak, ili još bolje da neke od vaših ili naših ideja, predložite ili implementirate u vašoj kompaniji.
To bi bio pun pogodak ovog teksta!
Neda Mirković