Da li ste od onih koji veruju da pošto ste dokazani profesionalac u svojoj oblasti (posebno na menadžerskoj ili liderskoj poziciji) ako vi donesete odluku da promenite posao, da će se prilike odmah stvoriti?
Mislite da karijerni konsalting ili koučing ili obuka na temu promene posla nije toliko za vas. Ipak ste zaslužili da drugi brzo i lako prepoznaju vaše kvalitete, koje ste kroz posao toliko puta demonstrirali, pa će samim tim i nova prilika za vas da se skocka nekako sama od sebe. Moram odmah da vas demantujem. Nije to baš tako lako.
To malo ume da zbuni: ovamo umete da vodite tim, ili organizaciju u celini, da upravljate raznim poslovnim procesima budžetima i sl., a kad treba sebe da “prodate” dalje, odjednom se jednog jutra probudite zarobljeni u svojim karijernim peripetijama. Kako to?
Nešto je do tržišta, korone i sl., ali je dosta, baš dosta tog, do nas samih.
Upravo zato pišem ovaj tekst, da pokušam da sumiram iskustva ljudi sa menadžerskih i liderskih pozcija, koji su prošli moj program karijernog savetovanja i da svoja iskustva pretočim u praktične putokaze, kao pomoć svima koji razmišljaju o promenama u karijeri.
Prva stvar: REŠENOST vs. SAMOSAPLITANJE
Da li se još premišljate da li da promenite posao ili ste zaista stavili tačku na sve što vam smeta i želite da se otisnete u nove izazove? Ako niste doneli odluku, velika je šansa da sami sebe sabotirate i saplićete razmišljanjima i postupcima, koji utiču kontraproduktivno na vaš dalji put. Takođe je moguće da onda to prenosite dalje, pa se i u razgovoru sa novim poslodavcem oseti vaša neodređenost, ili nedostatak motivacije, žiške, energije za neke nove izazove. A to niko ne voli, da se na licu mesta preispitujete, vagate i sl. Naprotiv, kad izađete na megdan da se borite za sebe, trebalo bi da se potrudite da zvučite isto kao kad branite budžet: treba da se oseti vaša rešenost: želim to i to, zbog toga i toga. I tačka.
Zato je moj savet: raščistite sa sobom sve te nedoumice, pre nego što krenete dalje.
Moguće je da ste previše fokusirani na ono negativno iz vašeg iskustva, pa vas to koči. Stavite tačku na to i osvestite šta vam je važno za dalje: kakav tip organizacije, sa kakvom organizacionom kulturom, na kakvim biste projektima voleli da radite, koje su vaše najveće poslovne snage, šta vas u poslu čini srećnom i ispunjenom osobom, a šta ne želite (za kakvu kompaniju da radite, sa kakvim timom, na kakvim poslovima).
Promislite unapred sva ova pitanja i definišete jasnije svoj dalji put, da se ne desi da krenete u promenu i opet se zaglavite. Ako vam je teško da sami to uradite, pozovite me da prođemo zajedno ovakvo set-up-ovanje, gde ćemo raspetljati sve lične dileme, nedoumice i samosaplićuće misli, da možete da raširite krila, čeka vas let kroz bure i oluje.
Druga stvar: PREGOVARAČKE VEŠTINE
Ne možete da zamislite oko kakvih finesa se “lome koplja” ko će dobiti posao. Manje-više stvar je u tome da što bolje “prodate svoju priču”.
Razmislite šta biste odgovorili na tzv. škakljiva pitanja na intervju: zašto ste baš vi dobar kandidat kod novog poslodavca, kako najviše možete tu da doprinesete poslu ili koji su vam bili najteži pregovori sa klijentima do sad ili šta vam je dalji cilj u karijeri ili kolliku platu očekujete.
Ako ne umete na ova pitanja da odgovorite jasno, konkretno i samopouzdano, nemojte očekivati da će hteti baš vas da zaposle. Treba da se oseti da vladate situacijom, da poslodavac pomisli: sviđa mi se kako se ova osoba bori za sebe, znači da će umeti sutra da se bori tako i za moj biznis.
Moj savet je: zaboravite na ono “Ja nemam dobar self marketing. “ Ili “Ja ne znam da pregovaram za sebe, za druge znam, ali ne i za sebe, tako sam vaspitan”.
Od vas se prosto očekuje viši stepen pregovaračkih veština: ako ste umeli da kreirate biznis strategije i vodite ljude, podrazumeva se da umete da procenite ovu osobu sa druge strane i prilagodite svoj odgovor tako da vas taj neko bolje čuje.
Ako i niste imali iskustva sa nečim šta vas pitaju, nađite kopču sa nečim što je slično, što ste radili, pokažite da znate logiku nekih procesa, sve i ako ih niste vodili.
Ne radi se o tome da budete nešto što vi niste, već da zvučite odlično i samouvereno, da vaši odgovori gađaju pravo u metu. Da ostavite utisak osobe koja je pod 1. sposobna da reši probleme, u svom domenu odgovornosti i ovlašćenja, ali i pod 2. osobe koja prati tržište, trendove, ume da motiviše ljude da daju svoj maksimum.
Sve ovo zahteva malo vežbe i spremnosti na prilagođavanje i sadržaja odgovora i samog stila komunikacije, ako je potrebno, da sami za sebe možete da kažete: ovaj kandidat mi je super, deluje pouzdano, tako da bih mogao da mu poverim deo biznisa ili da vodi ljude i sl.
Treća stvar: NETWORKING
Džabe vam sve uvežbane strategije i taktike u pregovaranju, ako nemate gde to dalje da plasirate. Dakle, trebaju vam prilike za pregovore oko novih poslova .
Svi mi znamo da se poslovi često dobijaju zahvaljujući poznanstvima. Ne mislim pri tome na one poslove “preko veze”, već na šanse da dobijete pravovremene informacije, vezane za interno otvoreno radno mesto koje nije objavljeno nigde, ili planiranu reorganizaciju u nekoj kompaniji, gde će se ukazati mesto za nekim vašeg profila. Pa čak mislim i na one situacije kada se slučajno sretnete sa nekim “ljudima od uticaja” koji mogu da utiču na to da se u njhovim kompanijama kreira novo radno mesto za vas, jer im se dopalo kako ste juče na večeri pričali o tome kako ste rešili neki težak izazov, povećali produktivnot tima i sl.
Moj savet je: ako želite da menjate posao, trebalo bi da nađete dodatno vreme da se umrežite sa ljudima. Aktivno tragajte za informacijama, umesto što samo gledate Infostud i slične portale. Kažite ljudima u okruženju da tražite posao, pitajte da vas preporuče dalje, kontaktirajte predstavnike kompanija na LinkedInu da se raspitate o nekim otvorenim pozicijama, pre nego što pošaljete prijavu. Izbacite iz glave da je bilo šta od toga sramota, radi se o vašoj budućnosti. Kontaktirate ljude koji su na sličnim pozicijama koje su vama atraktivne i interesujte se da vam opišu izazove sa kojima se sreću. To je najbolji put za pripremu, a nekad i za uvid da nešto nije za nas. Povezujte se ljudima, posećujte konferencije, makar i online, sklapate nova poznanstva, povećajte šansu da čujete vest kojoj firmi je potreban baš neko vašeg profila.
I još jedan savet baš za odvažne, kojih je malo, kad je reč o ovom savetu. Na LinekdIn-u postoji rubrika Articles-Članci, sjajno mesto na kom možete da podelite neki vaš zanimljiv uvid o predhodnom poslu, projektima i sl. Zašto je to važno? Jer je to jedinstven način da povećate svoju vidljivost. A u tome je glavni štos: da povećate šansu da vas neko primeti, poželi da vas zaposli, svidi mu se neko vaše razmišljanje, možda neki vaš savet, putokaz drugima kako da se lakše snađu u nekim izazovima koji su pred njima.
***
Ovo su, iz mog ugla, stvari na koje treba dodatno obratiti pažnju, pored svih drugih standarnih saveta koji važe za sve u potrazi za poslom: od kreiranja profesionalnog CV-ja i LinekdIn profila, preko dobre pripreme za pitanja na intervjuima, temeljnih istraživanja tržišta poslova, dodatnih psiholoških procena koje vam pomažu da sebe bolje razumete, kako biste razvili potrebne veštine i povećali svoju vrednost na tržištu i sl.
Ipak, mimo svih tih klasičnih putokaza, htela sam da vam skrenem pažnju na ove dodatne orijentire za što uspešniji prolazak audicije za novi posao, kako biste sa što manje muke, dobili novu ulogu koja će vam promeniti život. Iz mog ugla, uvek je bolje manje vremena uložiti u samosabotažu, i umesto toga ga investirati na pravi način, u vežbanje novih interpretacija i možda i nekih novih ponašanja koje te uloge nose. Nije to uvek lako, svesna sam i sama, ali da se isplati, verujem da da.
Evo da podelim svoje iskustvo. Mislite da je lako evo recimo meni, da svoja iskustva pretočim u praktične putokaze i savete i “pravim se pametna”. Uvek ima onih koji nalaze ko zna kakve motive u ovakvim tekstovima. I zar ja sad treba zato da ustuknem? Ne pada mi na pamet. Ovako, em razbijam svoj blam od javnog nastupa, em se osećam dobro jer znam da će bar neko da nađe dodatnu vrednost u tekstu, em povećavam šansu da se nekom svidi ovo što radim, pa će se javiti kasnije da zakaže svoj termin za karijerni konsalting. Tako to ide. Prosto moraš da izađeš iz zone konfora, stisneš petlju i kreneš u akciju.
E tek sad kad je sve spremno, možeš da pukneš prstima i nađeš novi posao.
A ako ti treba još saveta i smernica, javi se za neki od mojih programa
Neda Mirković, HR & karijerni konsultant neda.mirkovic@sinapsa.co.rs 0641128841