Retko kad pišem iz totalno ličnog ugla, ali sad imam potrebu da podelim ličnu biznis priču i razmišljanja, sa idejom da čujem još nečija zapažanja, kako bismo podržali jedni druge i lakše pregrmeli ovaj nezgodan trenutak u kom smo svi zajedno.
Kako se samostalnim HR konsaltingom bavim skoro 10 godina, nekako mi se čini da mogu koliko-toliko objektivno da sagledam situaciju u biznisu danas, pre svega vezano za nas male konsultante, maltene jednoćelijske organizacije i da izvučem pouku iz bukvice koje nam je ova Korona očitala. Barem do sad.
Dakle, za razliku od velikih sistema, koji sad brinu brigu kako da isplate plate radnicima, obezbede sirovine i slično, mi mali biznisi imamo privilegiju da se sa koronom nosimo na jedan skroz ekskluzivan način, mnogo više ličan. Jeste da je mnogo poslova otkazanih ili stopiranih, što preti i našem zatvaranju, ali zanimljivo mi je da posle perioda šoka i neizvesnosti, primećujem da kod dosta ljude, gde i sama spadam, počinje da ima primat konstruktivno razmišljanje koje neutralizuje brigu i nelagodnost, tipa: koje usluge prepakovati u online, kako je moguće dodatno marketinški ojačati svoj biznis, a da te ne pojedu horde ovih digitalno-potkovanih-do-zuba-a-preko-noći-stasalih-eksperata. Pa onda zanimljiva dilema: da li od tipa ličnosti vlasnika biznisa (u ovom slučaju mene), zavisi koliko dugo će biznis uopšte opstati i koje osobine su sa tim najviše povezane i šta ja mogu da uradim da još više lično ojačam i lakše sve pregrmim. I slično. Dakle, fokus se pomera sa straha od neizvesne budućnosti, ka rešenjima, svetlu na kraju tunela, opcijama…
I evo nekih zaključaka do kojih sam došla, pa ih iznosim javno, a dobrodošao je svaki komentar, kontraargument ili kritički stav i dodatna alternativa.
- Čini mi se da je opstanak malog biznisa povezan najviše sa sposobnošću vlasnika bizisa da sačuva zdrav razum, više nego sa globalnim ekonomskim trendovima na tržištu. To naravno ne znači da mislim da ti trendovi ne utiču na biznis, ali razmišljam: ako su oni manje-više isti za sve, to onda znači da je uspeh na strani onih koji uspeju da odole sili koja svakog od nas vuče u paniku, anksionost, uznemirenost, gubitak fokusa i koncentracije i sl.
Dakle, korak broj jedan: pre pravljenja bilo kakvih strategija i donošenja odluka o biznis promenama, je sačuvati zdrav razum i mir u duši tj. prvo pomoći sebi, ojačati sebe, da bi mogao da pomogneš ili upravljaš drugima. Samo ako zaštitimo svoje mentalno zdravlje i obezbedimo dovoljnu količinu energije, možemo da iznesemo pritisak u poslu. Obrnuto ne važi.
E sad ide pitanje kako? Načine svako od nas bira po svojoj meri u granicama trenutno mogućeg: prolećne šetnje ili vožnje bajsom, kontakti sa pozitivnim ljudima, igre sa klincima, online seminari…
NARAVOUČENIJE BROJ 1: ako te uhvati panika što nemaš fokus i koncentraciju za posao danas, što nemaš rezultat koji želiš, nisi izgubio dan ako si se aktivno potrudio da obezbediš sebi životnu energiju i mir u duši, tj. gorivo da možeš uopše da budeš u igri. Pobednik je onaj ko sačuva zdrav razum, ma koliko biznis pretrpeo štete u finansijskom smislu.
- Tu dolazimo do drugog recepta: Nikako ne uzimati stvari zdravo za gotovo, već umesto toga vežbati non-stop preispitivanje svega što nam deluje kao pretnja. I to naravno uz obavezno dodatno vrednovanje svega lepog šta nam se događa. Na primer, ako smo uspeli da nađemo sreću ili smisao u lepom danu, zanimljivoj knjizi, igrici sa decom ili online radionici, važno je dodatno to promisliti, ne dozvoliti da izgubi snagu “pa šta, to svako može”.
Nije da svako može, niti je dato samo po sebi. Mi smo sami osvojili trenutak mira za nas, uspeli da se odlepimo od uznemirujućih misli na temu korone i opustimo se i uživamo u lepom trenutku. Isto tako, možemo da odlučimo šta će da nas uznemiri, kao što možeo da se ne “upecamo” na svaki panični gest koju mediji i vlasti šire. Imamo puno pravo da se distanciramo i da sebi dozvolimo da naša istina bude ipak malo drugačija, vedrije obojena
NARAVOUČENIJE BROJ 2: Mi imamo moć da sami odlučimo kako ćemo se osećati i koje ćemo poteze povući, da li ćemo upasti u paniku ili se fokusirati na to da nađemo neki svoj smisao i VERUJEMO U SVOJU ISTINU. Ja biram tu opciju, da verujem u neku malo manje karastrofične prognoze, u dečiji smeh sa igrališta, u male biznise koji uspevaju da nađu svoju rutu i pored svih oluja i morskih nemani, mic po mic, dan po dan, do rezultata i efekata koji teraju brk da se smeška
- Treći recept je da dobro pamtimo lekcije koje smo naučili, da nam potraju zauvek, tj. da osvestimo svoje lične snage i lične male “moći”, sa kojima naoružani možemo dalje. Ako ne preispitamo sebe i ne budemo načisto sa tim u čemu smo jaki, a gde smo krhki i nesigurni, koje udare možemo da istrpimo, a kada “pucamo”, i mi i naš biznis – onda nam je dzabe ova korona ponudila opciju ličnog jačanja u karantinskim danima iza nas. Velika istina i veoma dragocen uvid je da nam se upravo sad pružila prilika da na MALIM LIČNIM POBEDAMA TRENUTKA izgradimo svoje nove tehnike preživljavanja, koje će nam pomoći u nekoj sledećoj trci i u životu, i u poslu.
NARAVOUČENIJE BROJ 3: Tehnike borbe sa sobom na ličnom planu, treba da iskoristimo u biznisu već sutra. Ako smo pobedili zlu ćud korone i ostali svoji i mentalno jaki, pred svih zebnji, strahova i pritisaka trenutka, sigurno je da smo položili na testu snalažljivosti, samopouzdanja, dovitljivosti… uz koje ćemo uspeti da savladamo brzake svih novih ekonomija ili digitalnih, svemirskih tržišta.
Neda Mirković, HR konsultant agencije Sinapsa
Evo nekih zanimljivih online programa, na popustima za vreme Korone, pa možda nekom bude korisno: online razvojni programi agencije Sinapsa